Innovationstävling – Entreprenörskap inom grafen och andra 2D-material
Projektet har två syften; att öka förståelsen för hur grafen och andra 2D-material kan bidra till den hållbara omställningen och att inspirera till entreprenörskap inom grafen och andra 2D-material. Syftet adresseras genom att genomföra en innovationstävling riktad till småföretag, doktorander och personer som nyligen disputerat (”post-doc”). De vinnande bidragen genomförs inom ramen för projektet.
Resultatet av projektet blir en innovationstävling med tre till fyra vinnare av ett bidrag på mellan 150 000 och 200 000 kr. Vinnarna kommer få realisera en forskningsbaserad idé för kommersialisering av grafen som bidrar till omställningen till ett hållbart samhälle. Projektet kommer bidra till SIO Grafens effektlogik genom att öka medvetandet om hur grafen kan bidra till omställningen till ett hållbart samhälle, skapa förutsättningar för nya företag inom grafen och andra 2D-material och skapa förutsättningar för att öka andelen kvinnliga grafenentreprenörer.