Svenska aktörer med intresse för grafen diskuterade materialets utvecklingspotential och nätverkade när SIO Grafen (strategiska innovationsprogrammet för grafen) gav sig ut på Roadshow under januari och februari.
Nya samarbeten
– Nätverkande och möjligheter att öka de akademiska kontakterna är värdefullt. För oss var det viktigt att träffa aktörer för möjliga samarbeten med just KTH, säger Peter Nilsson från APR Technologies, som besökte Roadshow i Kista.
APR Technologies är ett forskningsnära Enköpingsföretag med fokus på termiska lösningar, vilka även är involverade i ett Vinnovafinansierat grafenprojekt rörande kryokylare inom SIO Grafen programmet och tillika ny sponsorpartner.
Partners från norr till syd
Att Roadshowen skulle generera nya sponsorpartners för programmet var också ett av målen med aktiviteten, som alltså genomförde under fem veckor i januari och februari 2015 och lockade ett 40-tal besökare. Målsättningen var även att presentera ämnet grafen samt att informera om möjligheter till samverkan och finansieringsstöd. Med en rykande färsk utlysning i bagaget var förhoppningen att fler nya utvecklingsprojekt på grafenområdet ska ta form genom nya partners.
– Det här var ett sätt för oss att nå ut till företag, som kanske inte alltid har möjlighet att ta sig dit vi är, säger Anders Bohman, affärsutvecklare på Chalmers Industriteknik, som besökt Linköping, Kista, Luleå, Östersund, Sundsvall, Lund och Jönköping på SIO Grafens Roadshow.
Individuell rådgivning
I samarbete med innovationskontor och Science Parks genomfördes satsningen. I Lund stod exempelvis Materials Business Center på Ideon för arrangemanget medan ALMI var en viktig samarbetspartner i Östersund. Deltagarna vid Roadshow erbjöds även individuell affärsrådgivning tillsammans med SIO Grafens affärsutvecklare och den västsvenska samarbetspartnern Johanneberg Science Park. Flera sponsorpartners bidrog till agendan genom att ge exempel på aktuella grafenprojekt och know-how från sin verksamhet.